En liten uppdatering av vad som händer och sker i garaget.
Volvon
Efter många långa timmar med löjligt mycket motgångar så ser nu äntligen Volvon ut som ovan. Den startade dessutom och verkar gå ordentligt. Vi har dock bara kört den i garaget än, några grejer till ska på plats innan det blir en provtur.
Här nedan följer några bilder på varför det tagit så lång tid att få ordning på bilen, det skulle ju "bara" göras ett motorbyte...
Den första motorn vi hittade och hämtade hem visade sig vara till en nyare GT, alltså en B23:a med 405-topp och H-kam. Mycket trevligt, men inget vi kunde använda. Därför fick den återvända till sin tidigare ägare igen.
Vi bestämde oss då för att renovera vår gamla fina topp som satt på motorn som rasade i Dackefejden -07. Det är den som syns till vänster här ovanför.
Till denna köpte vi en B21E som skulle vara i bra skick men med en bränd ventil. Men som ni ser på den högra bilden var det knappast en ventil som var problemet...
Nu åkte den nyligen rasade motorn ur bilen så vi kunde dela den och se om vi eventuellt kunde använda underdelen. Ett stort hål i en kolv grusade de planerna...
Till slut lyckades vi iallafall pussla ihop en hel motor av de tre dåliga vi hade.
Opeln
Vi hade bestämt att inget skulle göras med Mantan förrän Volvon var klar. Men under de värsta motgångarna med Volvon behövde jag lite terapi och hemma i mitt eget garage undersökte jag Opel-toppen.
Lyckades lokalisera felet till en krökt insugsventil.
Gav mig på att själv byta den, tänkte att jag säkert lär mig något även om det inte blir bra.
Men operationen var lättare än väntat, en ny ventil och lite slipande med ventilpasta gör att Opeln nu går på alla cylindrar igen.
Förhoppningsvis ska den motorn dock ersättas av en lite större och bättre snart!